I mars 2017 visade Dries van Noten sin hundrade kollektion sedan starten 1986. För att fira detta lanserade den relativt hemlighetsfulla modeskaparen en praktverk i form av två böcker med bilder från arbetet med kollektionen, till inbjudningskort för visningar och till visningarna i sig, på scen och backstage. van Noten gör en dam och en herrkollektion två gånger per år och i böckerna med titlarna “Dries van Noten 1-50” och “Dries van Noten 51-1000” får varje kollektion en text skriven av två framstående modejournalister, Susanna Frankel om damernas och Tim Blanks om herrarnas. Självklart går böckerna att få samlade i boxen “Dries van Noten 1-100“.

Det är tydligt att van Noten har haft för vana att spara på material från alla sina kollektioner, en förutsättning för att skapa ett liknande verk. För den som inte har tillgång till böckerna kan man på webbplatsen driesvannoten.be gå vidare till kategorin silent archive. Här kan den modehistoriskt intresserade ta del av 100 filmer – en för varje dag – med en ljudlös inspelning från någon av van Notens visningar. Filmerna släpps slumpmässigt från den första 1986 till den hundrade 2017.

Van Noten föddes 1958 in i en familj av skräddare och tyghandlare och hans pappa drev en egen herrekipering i Antwerpen. Kanske är det därifrån hans inställning till haute couture kommer ifrån. I en intervju med New York Times 2005 beskrev van Noten det som att han kanske var lite naiv, men att han inte gillade idén att visa saker som man inte kan sälja i en butik. Alla plagg skapade av Dries van Noten är således så kallade ready to wear och säljs i någon av märkets egna butiker eller på exklusivare varuhus runt om i världen.