Den moderna svenska spelbranschen
VISA BILDTEXT
Onlinepoker hade sin storhetstid 2004–2007, här från Play n’GO 2006. Källa: Play'n Go.

FÖRETAGEN AV: Karin Jansson Myhr 2019-08-14

Den moderna svenska spelbranschen

Den 1 januari 2019 inträdde en ny fas för de svenska spelbolagen, då statens bolag Svenska Spel och ATG förlorade sina monopol. För de privatägda bolagen, som Kindred och Betsson, betydde det att de kunde verka på den svenska marknaden med en svensk licens. En över 20 år lång epok gick därmed i graven.

I dag är både Kindred och Betsson börsnoterade miljardbolag. Men att de skulle kunna tjäna pengar på sin affärsidé var alls inte självklart till en början.

För drygt 20 år sedan – år 1997 – sitter två unga män på var sin kammare och filar på en affärsidé. Båda spinner på idéer som handlar om spel om pengar på internet. Den ena handlar om spel på hästar eller sport, den andra om kasinospel. Men än så länge känner de inte till varandras existens. Den ena av de unga männen heter Anders Ström. Ända sedan han var liten grabb har han varit intresserad av trav. Sedan dess har intressena utvidgats till datorer och siffror i största allmänhet. Och han har läst statistik, matematik och nationalekonomi på universitetet.

När arkadspelen försvann

Den andra unga mannen heter Pontus Lindwall. Han har, kan man säga, kasinospelet i blodet. Hans far var en av grundarna till Cherrybolagen, som under många år drev kasinospel och verksamhet med så kallade enarmade banditer i Sverige. Han var också mycket tekniskt intresserad och utbildade sig till civilingenjör på Kungliga Tekniska högskolan. Samma år – 1997 – grundade Anders Ström bolaget Unibet (som i dag heter Kindred, där han är styrelseordförande) och Pontus Lindwall bildade Net Entertainment. I dag är Pontus Lindwall vd för spelföretaget Betsson (det bolag som en gång tidigare startat som Cherry).

Förbudet som infördes mot spelautomater som Mr Cherry Varuspel år 1979 slog hårt mot Cherrys verksamhet. Företaget tvingades säga upp nästan 85 procent av personalstyrkan. Källa: Cherry.

Internet hade börjat göra sitt intrång i de svenska hemmen och det svenska medvetandet. År 1996 utsågs Internetpaketet till Årets julklapp av Handelns utredningsinstitut. Två år senare, genomfördes hem-pc-reformen. Två händelser som skulle få stor betydelse för Sveriges framtida position som ledande inom utvecklingen av internetrelaterade tillämpningar.

I slutet av 1990-talet fick internet också sitt stora genombrott – allt skulle kunna göras via nätet, och det var gott om affärsidéer. Många av dem lockade till sig enorma summor riskkapital – som Boo.com. Men i många fall, som detta, blev det inte mer än en bubbla som sedan sprack.

När staten förbjöd – och sålde – hamburgare

Med denna utveckling som bakgrund kan det tyckas vara svårt att förstå att spel på internet inte lyckades locka till sig något riskkapital. Både Unibet och Net Entertainment hade svårt att finansiera uppbyggnadsfasen. För Unibet blev lösningen kapital dels från Anders Ström, dels från några privata placerare. För Net Entertainment blev räddningen att bolaget köptes av Cherrybolagen och Kinnevik. Inget av bolagen gick med vinst de första åren. För Cherry och Kinnevik var Net Entertainment ett ständigt sorgebarn. Cherry hade helst blivit av med bolaget, men lyckades inte. Inte ens för 1 krona gick det att sälja.

I en lägenhet på Barnhusgatan i Stockholm inredde Unibet kontor, och det var där den egna plattformen utvecklades. Källa: Kindred.

LeoVegas introducerades på Nasdaqbörsen 2016, vilket stolt annonserades på Times Square i New York. Källa: Leo Vegas.

I dag känns det fjärran att två så framgångsrika spelbolag faktiskt inte drog in några pengar. Men det fanns en avgörande faktor till varför affärsidén inte fungerade under de första åren. Det fanns inget smart och tryggt sätt att betala för kunderna. Ville man spela hos Unibet fick man helt sonika ringa in sitt kreditkortsnummer till kundtjänsten, som sedan matade in uppgifterna i sina betalningsterminaler. Inte så effektivt. Detta satte dock press på att hitta lösningar på problemet, och så småningom etablerades allt fler säkra betalningslösningar på internet. Lösningar som i dag används av alla som gör betalningstransaktioner via nätet. När det väl gick att betala tryggt och säkert – då tog verksamheten fart.

Det var inte bara inom betalningslösningar som det inte fanns några tekniska plattformar för. Både Unibet och Net Entertainment fick utveckla sin egen tekniska spelplattform. Både Ström och Lindwall samlade duktiga ingenjörer och tekniker kring sig – ofta från den egna bekantskapskretsen. Dessa utvecklingshubbar har sedan spridit ringar på vattnet, och gett upphov till nya företag – både inom spelbranschen och andra branscher.

Från droska till Uber

Sedan de första åren under 2000-talet, då affärsidén spel på internet blivit lönsam, har branschen fullkomligt exploderat. Och de svenska företagen, både inom utveckling av spelplattformar och själva spelen, har visat framfötterna. Sverige räknas i dag tillsammans med Israel som ett av världens främsta länder inom den tekniska utvecklingen. Bland bolagen kan nämnas Mr. Green, Leo Vegas och Play’n Go.

Den 1 januari i år 2019 inleddes en ny epok för de svenska spelföretagen. Då avskaffades det svenska spelmonopolet, och företag som Kindred och Betsson kan verka i Sverige under svensk licens i konkurrens med bolag som Svenska Spel och ATG. Tidigare var bolagen hänvisade till licenser från framför allt Malta. Bolagen har emellertid sedan mitten av 2000-talet strävat efter att ett svenskt licenssystem skulle inrättas.


Du kan läsa mer om den svenska spelbranschens historia i boken Den moderna svenska spelbranschen, av Karin Jansson Myhr och Dennis Avorin, (Förlaget Näringslivshistoria 2019).

Den moderna svenska spelbranschen av Karin Jansson Myhr och Dennis Avorin.