Visste du att Coca-Cola har ett gigantiskt upplevelsecenter i Atlanta, The World of Coca-Cola, där man bland annat kan lära sig mer om läsktillverkarens historia? På History Marketing Summit som vi anordnar den 1 september kan du få lära dig mer om hur världsföretaget förvaltar och använder sin historia.
FÖRETAGEN AV: Bodil Hasselgren 2016-08-09
Coca-Colas historia – en riktig upplevelse
DELA
Skulle man ta alla föremål i Coca-Colas företagsarkiv och lägga de på rad så skulle det sträcka sig nästan fyra kilometer. Det gigantiska arkivet består av allt från det hemliga grundreceptet till reklamannonser och originalritningar av den klassiska glasflaskan – som förresten designades av den svenske immigranten Alexander Samuelsson redan 1915.
Det historiska materialet i Coca-Colas arkiv används även flitigt i utställningen World of Coca-Cola, som ligger i centrala Atlanta – och väl närmast kan liknas vid ett Disneyland för Coca-Cola fans.
Företagets brand managers använder sig flitigt av arkivet i bland annat produktframställning för att se vad som fungerat och inte fungerat tidigare. Därtill har man under ledning av Ted Ryan, Director for Heritage Communications återställt, digitaliserat och katalogiserat över 25 000 historiska Coca-Cola annonser som donerats till US Library of Congress.
På den History Marketing Summit som vi anordnar den 1 september kan du själv få höra Ted Ryan berätta om hur han jobbar för att serva Coca-Colas marknadsansvariga när de fortsätter bygga ett av världens äldsta och starkaste varumärken. Ted kommer även samtala med Per Carleö, marknadsansvarig på Volvo Car Sverige, om hur historien stärker konsumentvarumärken.