Coca-Cola har under sin 130-åriga historia blivit ett av de mest välkända varumärkena i världen. Därför är det inte så konstigt att man i arbetet med att ta fram en ny logga valde att gå till företagets välfyllda arkiv för inspiration.
FÖRETAGEN AV: Bodil Hasselgren 2017-02-20
Coca-Cola får ny logga med inspiration från förr
DELA
I en artikel med Huffington Post Australia berättar VP Global Design James Sommer hur han i Coca-Cola arkivet fastnade för den röda cirkeln – ”Coca-Cola Red Disc” – som introducerades under 1930-talet på en handmålad Coca-Cola reklam. Den röda skivan utvecklades och förfinades 1947 av Archie Lee, creative director på D’Arcy Advertising och användes därefter i detaljhandeln för att visa att riktigt Coca-Cola såldes där. År 1969 byttes cirkeln ut mot en vitt band under Coca-Cola i samma färg – den så kallade ”Dynamic Ribbon”.
Arkivbesöket resulterade i en omprofilering av loggan på alla de olika Coca-cola typerna, för första gången på 130 år. På samtliga produkter finns den röda cirkeln i en uppdaterad version. Även i reklam och marknadsföring kommer den röda cirkeln att dyka upp.