Carlsberg - en 20-åring med lång historia
VISA BILDTEXT
Interiör, tömning av öllådor vid löpande band. Hamburgerbryggeriet år 1948. Bild ur Carlsberg Sveriges historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

FÖRETAGEN AV: Jenny Stendahl 2021-06-30

Carlsberg – en 20-åring med lång historia

I år är det 20 år sedan Carlsberg Sverige bildades genom en sammanslagning av danska Carlsberg A/S och svenska Pripps. Men bolaget bär på en bryggerihistoria betydligt äldre än så. I Danmark etablerades moderbolaget redan 1847 och i Sverige grundades Pripps och Falcon vid ungefär samma tidpunkt.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria nr 1 2021.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Carlsberg A/S köpte redan 1996 svenska bryggeriet Falcon, och fem år senare var satsningen på ett stort svenskt dotterbolag aktuell. Den 15 februari 2001, kallad Green Day, startade officiellt Carlsberg Sverige, och alla Pripps och Falcons verksamhets­ställen kläddes i signaturfärgen grönt.

De stora svenska märkena som i dag ingår i Carlsberg Sverige är Falcon, Pripps och Ramlösa. Förutom öl har Pripps också Apotekarnes och Festis i sin varumärkes­portfölj. Pripps hade innan fusionen med Carlsberg gått ihop med Norges stora bryggeri Ringnes och konkurrens­verket emotsatte sig fusionen som skulle ge Carlsberg A/S över 60 procent av marknaden.

Radio CfN #7: Münchenbryggeriet

Resultatet blev att en del etablerade märken fick säljas av till andra tillverkare. Three Towns (TT), Pripps flagg­skepp som var ett av de första mellan­ölen som såldes i Sverige, fick säljas till Arboga. Carlsberg sade också upp avtalet med Coca-Cola eftersom Pripps skulle ta över rätten till att tillverka Pepsi.

Utanför AB Pripps Bryggerier i Ulvsunda, Stockholm, 1976. Varumärket Three Towns (ölen till vänster) såldes till Arboga Bryggeri i samband med fusionen med danska Carlsberg A/S, 2001. Bild ur Carlsberg Sveriges historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Varannan vecka, direkt i mejlen.

URSPRUNGET
Grundaren av Carlsberg bryggerier, J.C. Jacobsen (1811–1887), växte upp i en bryggar­familj och tog tidigt över familje­verksamheten. På 1840-talet gav han sig ut på resa i Europa för att studera ölbryggning. Det var Bayern och München som var det mest intressanta resmålet. I Bayern bryggdes ett lageröl under så kallad kall­jäsning eller underjäsning.

Jäsningen sker vid låg temperatur vilket ger ölen en klarare smak och längre hållbarhet genom att jästen lägger sig på botten. Lagringen skedde i svala grottor, därav namnet lager. Tidigare kunde ölet bara bryggas under vinter­halvåret eftersom en lägre temperatur krävdes, men under industrialismens tid kom teknik för att kunna brygga den här ölsorten året runt och i större volymer. Det fanns kyl­möjligheter och ångdrivna maskiner som klarade en mycket högre tillverkningskapacitet än tidigare.

Vid hemkomsten 1845 hade Jacobsen med sig kalljäst från Spatens bryggeri i Bayern, München. Jästen skulle hållas kyld och han fick stanna flera gånger på hemresan för att kyla ner den med vatten.

Det nya bryggeriet byggdes i Valby, Köpenhamn, och därifrån lär också namnet härstamma: Carl efter hans son Carl Jacobsen som senare kom att bli arvtagare till bryggeriet, och berg efter Valby Bakke där lokalerna låg. Carlsberg kom sedan att bli namnet för hela företaget och ölmärket.

Efter att ha experimenterat med framställning av lageröl och förfinat processen i sin mors gamla koppar­balja kunde han sätta igång med storskalig produktion av lageröl. Med arvet från föräldrarna byggde han ett nytt bryggeri med större kylmöjligheter för det nya bayerska lagerölet. Det nya bryggeriet byggdes i Valby, Köpenhamn, och därifrån lär också namnet härstamma: Carl efter hans son Carl Jacobsen som senare kom att bli arvtagare till bryggeriet, och berg efter Valby Bakke där lokalerna låg. Carlsberg kom sedan att bli namnet för hela företaget och ölmärket.

“Hur skildras näringslivets historia?”

1875 skapade J.C. Jacobsen ett eget laboratorium för att experimentera med jäst. Forskningen inom mikrobiologi hade tagit fart. 1857 hade Louis Pasteur upptäckt att jäsning orsakas av mikroorganismer och 1870 kunde kemisten Max Reess isolera jäststammen för lageröl, saccharomyces pastorianus, och ölet kunde börja framställas med industriell kapacitet.

Ytterligare framsteg inom öltillverkningen gjordes i Carlsbergs laboratorium. År 1909 tog kemisten Søren Peter Lauritz Sørensen fram ph-skalan som avgör hur sur eller basisk en vätska är. Ph-skalan har sedan dess använts för att kontrollera surhetsgraden i ölet.

Pripps och Falcon representerar den svenska bryggeri­historien inom Carlsberg Sverige. Frosten Carl Pripp (1834–1878), född i Göteborg, var liksom J.C. Jacobsen uppväxt i en bryggar­familj. Även han gav sig iväg till Tyskland för att studera framställningen av lageröl. I hela Europa hade det bayerska lagerölet blivit alltmer populärt och den nya tekniken gav Pripp stora möjligheter att utveckla familje­bryggeriet till en industri.

Hur kom ölet till nöjesfälten?

Från 1862 sålde Pripps bayerskt öl och redan 1876 slutade de tillverka engelskt överjäst öl. Pripp var också först med att köra ut öl med lastbil, den 17 maj 1900 provkördes det för första gången på Göteborgs gator. Pripps gick ihop med AB Stockholms bryggerier 1964 och blev därmed Sveriges störta bryggeri­företag.

I Falkenberg startade John L. Skantze bryggeriaktiebolaget Falken, senare Falcon. i Falkenberg fanns det tillgång till bra vatten och tillräckligt många aktietecknare som trodde på hans idé. Bryggeriet tillverkade ett mörkt lageröl, Falcon bayerskt, som har beskrivits som “den mest omoderna/ otrendiga ölen man kan köpa”. Men det mörka lagerölet har bryggts i Sverige sedan 1800-talet och är fortfarande en favorit hos svenskarna.

Öl- och läskflaskor från Pripp & Lyckholm respektive Apotekarnes i Göteborg, tidigt 1960-tal. Bild ur Carlsberg Sveriges historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

LÄSK OCH VATTEN
Carlsberg Sverige producerar i dag några av Sveriges mest omtyckta läskmärken, bland annat Apotekarnes som
härstammar från Apotekarnes Mineralvatten AB, grundat 1874 av svenska apotekare. Aktie­majoriteten övergick sedan till AB Stockholms bryggerier 1928. I Apotekarnes sortiment finns den folkkära julmusten som har tillverkats sedan 1910. Julmusten började tillverkas som ett alternativ till julölen och blev extra populär under motbokstiden.

Carlsberg tillverkar också fortfarande Pommac, en alkoholfri fruktchampagne med äpple- och hallonjuice. Pommac skapades av fabrikör Anders Lindahl 1919 och hade sitt stora genombrott på Göteborgs­utställningen 1923. Namnet kommer ifrån pomme, äpple på franska, och cognac eftersom den lagras på ekfat för konjak.

Flaskornas flaska kommer från Limmared

Pommac har alltid varit en lite finare läskedryck och reklamen för märket har alltid innehållit fin­klädda människor. 1945 bjöds också svenska konstnärer såsom Isac Grünewald och Sven X:et Erixon in till en affischtävling för Pommac.

2004 hade Carlsberg planer på att begränsa tillverkningen av Pommac på grund av låga försäljnings­siffror. Den skulle bara finnas till försäljning i magnum­flaska under storhelger. Det blev ramaskri hos svenskarna och 16-åringen Petter Lindquist startade hemsidan raddapommac.se för att samla proteströster. Efter 50 000 namn­underskrifter gav sig Carlsberg och fortsatte tillverkningen, trots dåliga försäljnings­siffror.

Varannan flaskvatten

Märket Festis, tidigare under Pripps, gjordes på 1990-talet om från barndryck i Tetrapak till trendig ungdoms­dryck med reklam­filmer av bland annat Johan Renck. Carlsberg har fortsatt utvecklingen av Festis där smakerna byts ut med jämna mellanrum.

Ramlösa som också
ligger under Pripps har under Carlsberg Sveriges tid fått ett uppsving genom utvecklandet av smaksatt vatten. Ramlösa förlorade stora andelar av marknaden när andra vatten­märken började dyka upp men genom att ständigt lansera nya smaker – som Päron och Citrongräs och Key Lime Ananas – har trenden vänt.

Falcon-reklamen från 1982 nämner urpsrunget till den kalljästa, bayerska ölen. Bild ur Carlsberg Sveriges historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

ÖKAD MARKNAD FÖR ALKOHOLFRI ÖL
Carlsberg Sverige är stora sponsorer inom svensk idrott, bland annat sponsrar de landslagen i fotboll. De sponsrar damlandslaget i samma utsträckning som herrlandslaget för att verka för en mer inkluderande fotbolls­kultur.

Sveriges alkohollagstiftning är sträng och även fotboll­förbundet är stänga i sina regler när det gäller sponsring och alkohol. Arenans riktiga namn är därför Falcon alkoholfri arena.


2017 invigdes Falcon
arena i Falkenberg, ursprungs­orten för Falkens bryggerier. Det är den första arenan i Sverige som sponsras av ett ölmärke. Sveriges alkohollagstiftning är sträng och även fotboll­förbundet är stänga i sina regler när det gäller sponsring och alkohol. Arenans riktiga namn är därför Falcon alkoholfri arena.

Arkivfavoriter: Populär flaska

Carlsberg Sverige har ett långsiktigt engagemang i alkoholfri öl och de var tidigt ute när de lanserade Carlsberg non alcoholic beer 2006. Det finns även planer på att inrätta en bar på arenan med enbart alkoholfri öl. Alkoholfri öl har nu blivit en stark trend och är en del av en hälsosammare livsstil, speciellt bland ungdomar.

Lagom till Almedalsveckan 2018 lanserades Ölomaten, en automat med kyld alkoholfri öl. Ett steg i rätt riktning med tanke på att konsumtionen av alkoholfri öl hade gått upp från drygt en miljon liter 2010 till 10 miljoner liter under 2018. Carlsberg Sverige hade heller inga problem med att fylla automaten med alkoholfri öl – de är marknadsledande inom området och har 15 olika sorter alkoholfri öl och cider.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!