30-miljonerklubben BabyBjörn
VISA BILDTEXT
Även om babysittern var den första produkten, och den följts av många andra, förknippar nog de flesta BabyBjörn med bärselen. Bild från BabyBjörn.

FÖRETAGEN AV: Ingrid Giertz-Mårtenson 2012-03-01

30-miljonerklubben BabyBjörn

Vad är det som förenar 30 miljoner barn i världen? De har blivit burna i bärselar från det svenska företaget BabyBjörn.

Tanken på att utveckla produkter för små barn kom egentligen av en ren händelse då BabyBjörns grundare, Björn Jakobson, som ung student reste till USA i början av 60-talet. Där hittade han en produkt som han inte hade sett i Sverige. En babysitter, ett slags fjädrande gungstol för små barn. Han tog med ett prov hem och testade den på sin brorson Nisse som han ofta var barnvakt åt. Nisse gillade babysittern. Björn Jakobsons entreprenörskänsla sa honom att det här måste vara en bra produktidé för den svenska marknaden. Tillverkningen satte igång och efter en del problem började beställningarna rulla in.

Nu har BabyBjörn funnits i drygt 50 år. Många nya produkter har introducerats och säljs i dag i uppskattningsvis 50 länder. Nittiofem procent av försäljningen går på export. Mest känd är kanske BabyBjörns bärsele. Tanken bakom den var, liksom för alla BabyBjörn-produkter, att i samarbete med läkare förstå och utveckla vad som är bäst och säkrast för ett litet barn. Med tre egna småbarn blev Björn Jakobson inspirerad av barnläkares nya idéer om vikten av att skapa kroppskontakt mellan det lilla barnet och dess föräldrar. Babyn skulle bäras intill kroppen på samma gång som förälderns händer var fria. Familjen Jakobsons fjärde barn blev ”testcase” för den nya produkten. Bärselen fick namnet Hjärtenära.

I dag är bärselen en internationell succé. Dess form vidareutvecklas ständigt. ”Bärselen kommer aldrig att vara färdigutvecklad – den går alltid att förbättra” menar Björn Jakobson.

Svarta bärselen – ett mode

Företagets framgångar är i högsta grad ett teamwork mellan makarna Björn och Lillemor Jakobson. Björn är visionären, entreprenören och företagsledaren, Lillemor textilformgivare och designer. Hon följer trender och färger inom mode och textila material, och överför lämpliga delar på BabyBjörns produkter. Så var det exempelvis då Lillemor beslöt att göra den första svarta bärselen. Helrätt i kombination med det ökande svarta klädmodet. I dag är bärselen i svart fortfarande den som säljer bäst över hela världen.

Ibland kommer pr-hjälp från oanat håll. Som när världskändisen Madonna plötsligt fotograferades med sitt nyfödda barn i en BabyBjörn-sele. Succé och ny försäljningsframgång.

Produktgalleriet från BabyBjörn innehåller i dag allt från bärselar till skedar, tallrikar, babysittrar, pottor, resesängar och mycket annat. Målet är att ta fram produkter som passar och förenklar moderna småbarnfamiljers liv. Idén börjar med en prototyp som sedan testas i omgångar av barnläkare, ergonomiska experter och, inte minst viktigt, av småbarnsföräldrar. God design, praktisk funktion och hänsynstagande till medicinsk forskning i kombination med stora krav på säkerhet, är ledord. Utvecklingen får ta tid. Att skapa barntallriken tog till exempel fyra år.

Många av BabyBjörns produkter bär på svenska värderingar. Jämställdhet mellan könen var tidigt ett begrepp i svensk samhällsdebatt. Bilder på pappor som bar sina nyfödda i barnselar väckte stor uppmärksamhet på vissa utländska marknader där kultur- och samhällssyn ännu inte såg mannens och faderns roll på samma sätt som i vårt land. Svensk samhällssyn kan alltså spridas över världen via produkter för småbarn.

Ingen börsintroduktion

Björn och Lillemor Jakobson har haft framgång i sitt företagande; BabyBjörn har i dag en årlig omsättning på närmare 400 miljoner. Familjen äger i dag 99 procent av bolaget. För ett antal år sedan diskuterade man att introducera BabyBjörn på börsen, men fördelarna ansågs mindre än nackdelarna. Andra generationens fyra medlemmar är aktiva ägare och alternerar i bolagsstyrelsen men har ingen operativ funktion. Inom ramen för organisationen Family Business Network träffar man svenska och utländska familjeföretag och diskuterar gemensamma problem och möjligheter. Andra och tredje generationens medlemmar lär av varandra, och familjeägandet sätts under lupp med utgångspunkt från olika perspektiv.

Ett uttalat intresse för konst, natur och estetik är ett annat gemensamt drag hos familjen Jakobson. Välkänt i dag, inte minst tack vare Björn Jakobsons vision att skapa ett kulturcentrum, Artipelag, på Värmdös Hålludden. Ett svenskt Louisiana, en konstnärlig magnet för Stockholm och Sverige. Här investeras en del av den ekonomiska framgången bakom makarna Jakobsons livsverk.

– Men, säger Björn Jakobson, det viktigaste är inte att tjäna en massa pengar – det viktigaste är att vara tillsammans med sin familj. Och vi har haft en väldig massa kul tillsammans, mer eller mindre varje dag i vårt liv …